torsdag 20. september 2018

Så var strømmen borte i 15 timer

 1. fase : To stk. led-lys fra 12 volt batteri som lyser opp stue, kjøkken og bad. Se batteri-radioen på bordet.
 Aggregat er startet torsdag
 Jeg har tre stk. aggregat til disp.: Dette kan brukes også på finere elektronikk og gir to KW
Denne TV-en blir forsynt fra aggregat og benytter jordbølge-signaler. Ved-ovnen er relativt ny og tar 60 cm vedskier. Mest effektiv med vedskier på 30 cm. Ble ikke benyttet i dag da temp. inne var 19 grader.


Vi har fiberkabel som gir signaler til : TV , internett og fasttelefon. Men dette sambandet var ute av drift i nær 15 timer pga. trefall.

Onsdag 19. sept. kl 1040 var strømmen borte her grunnet stormen. Jeg var forberedt og hadde fått batteri og led-lys på plass - og vi hadde lys i stue , kjøkken og bad umiddelbart.

Neste morgen hentet jeg gass-koker ; og vi to gamle fikk varm kaffe til frokost. Så startet jeg ett av mine aggregater og fikk lagt ut ledning til kjøleskap ( da var det + 8 grader der ), to frysebokser , lys i stue og strøm til et TV som henter jordbølge-signaler og er helt uavhengig av fiberkabel.

Underlig nok holdt stuen 19 grader uten noen oppvarming - dette forundret meg.
Etter 15 timer var strømmen tilbake og fiberkabelen ga rette signaler.

Jeg sa til min kone at det egentlig var fint at vi fikk testet vår strømløse tilværelse : Neste gang kan en slik periode bli langt lengre. Videre fant jeg noe som bør utbedres her i heimen - når el-strøm er borte over lang tid. Ja , testing er alltid viktig !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar