torsdag 28. februar 2019

Når hav og brenning bruser....

 Både et sildegarn og torskegarn er i båten ved hjelp av kraftblokken som du ser i baugen.
Jeg har full manøvrering både i styrehus og helt fremme i båten.
 En stor steinbit gikk i torskegarna - men ikke en eneste torsk. Gav han vekk til en mann på kaien.
Om lag 50 kg med sild ble fangsten. Noe er saltet , noe er frosset og noe skal røykes.


Det ble en meget hard dag sist onsdag - både for min kone og meg. Vi arbeidet i 8 timer før fangsten var på land og behandlet slik vi ville. Ja , det er min filosofi at man bør ha et lager av " nødtørftigheter " - om krig eller krise oppstår. Våre myndigheter sendte ut brosjyre til alle husstander sist høst om å ha et reservelager av ulike ting. Nettroll kan kutte ut all elektrisk strøm for lang tid. Da kan man heller ikke nytte betalingskort.

Under 1. verdenskrig ( 1914-18 ) ble det dyrket poteter i Slottsparken i Oslo - slik at kong Haakon og hans hus fikk skikkelig middag.
For en del år siden reiste jeg med buss fra Kirkenes til Murmansk. Utenfor store grå boligblokker kunne jeg observere små potetåkrer. Ja , russerne trenger også mat.
Apropos Russland : Jeg hadde en underlig drøm for et par netter siden. Da møtte jeg president Putin og spurte om Norge og Russland ville komme i krig. Ja , svarte han. Videre spurte jeg om dette ville skje i 2019 - og han svarte ja på dette spørsmålet også. (på hvilket språk samtalen gikk - kan jeg ikke svare på ).
Vi vet at Bibelen beskriver Gog-krigen ; som skal komme i de siste tider. Gog er Russland - som holder til i Megogs land.
Lebesbymannen fikk i sitt syn i 1907 se at russiske tropper invaderte Norge og Sverige. Han hevdet at russerne ikke kommer lenger sør enn Lyngenfjorden i Troms. I mai 2018 var jeg i dette området og tenkte på Anton Johansen - som var navnet til Lebesbymannen. I Sverige såg han russere helt ned til Gävle. Videre såg han franske fly i kamp over Sør-Norge og Sør-Sverige. 1907 var jo helt i starten av flyhistorien. Han skjønte ikke hvorfor franskmennene kjempet her - men NATO ble jo opprettet etter at 2.verdenskrig var ferdig - lenge etter Johansens død.
Tja , om Donald Trump trekker seg ut av NATO ( som han stadig diskuterer med sin stab ) ; så er det også mulig at alliansen består uten USA. Da er det gjerne også naturlig at franske fly kommer nordover for å jage ut russerne. Men drømmen jeg hadde om møtet med Putin ; kan jo bare være en drøm - som jeg ikke vektlegger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar