tirsdag 9. april 2019

Våren kom tidlig i år

 Jeg har allerede brukt den store plenklipperen - for å få bort karsen
Potetåkrene er frest en gang - skal freses en gang til før vi setter poteter.


I dag har det vært valg i Israel. På valgdagsmålingen kl 2100 leder den pensjonerte generalen og hærsjefen - som visstnok tilhører venstresiden - og ikke liker verken Trump eller Putin. Om han blir ny regjeringssjef ; kan dette føre til store endringer i Israels politikk. Men først skal alle stemmene telles opp i natt.
Nå har jeg svært mange lesere fra Russland , Ukraina samt Unknown Region. Tja , ser ikke bort fra at styresmaktene i disse land også er inne og studerer mine vurderinger om ulike ting. Jeg ser en mulig konflikt mellom Russland og Ukraina ved Krim. Ukrainerne har stengt av vannforsyningen mot Krim - slik at det er stor vannmangel i det området som Russland annekterte for noen år siden. Kimen til en ny krig ??
Videre så har vår statsminister vært i St. Petersburg i dag og hatt samtaler med president Putin. Som kjent har Norge en pensjonert offiser ( grense-kommisær fra Kirkenes ) fengslet i Moskva - tiltalt for spionasje. Rettsaken pågår nå ; og Putin fikk spørsmål i dag fra norske journalister - men han ville ikke si noe om benådning før rettsaken er over. Så langt jeg skjønner så har nordmannen innrømmet spionasje - altså det han er tiltalt for - en amatørmessig opptreden med kontanter i Moskva. Aktor la i dag ned påstand om 14 års fengsel. Denne saken kommer jeg tilbake til når endelig dom er avsagt.

Selv om kona og jeg er gamle ( 77 år ) så setter vi poteter ( mjølne og gode ) og fisker sild og salter og tørker. Det var slik våre fattige forfedre overlevde her på Strilelandet - og slik vil vi også leve. Vi vet ikke når ufred setter inn og matforsyning blir et problem - særlig for dem som bor i byer. Som jeg sier : Jeg setter ikke poteter for å spise - men for å ha så-poteter når matmangel er en realitet.
Da jeg nærmet meg Murmansk for noen år siden ; så jeg svære høyblokker der innbyggerne hadde små potet-åkrer kringom disse. Ja , russerne tenker også på føda. Jeg tenker også på minnesmerket i den dalen der russerne greidde å stoppe den tyske fremmarsj mot Murmansk ( var navnet Lietsedalen ? ). Jeg husker også fra krigshistorien at russiske soldater hoppet ut fra lavtflygende fly uten fallskjerm og landet i snøen. Tapsprosent ved slike utsprang : 50 %. Ja , sannelig har russerne blitt påført mye smerte fra oss i Vesten - alt fra Napoleon til Hitler.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar