mandag 27. november 2023

Samband i ulvetider


 

Jeg skriver noen ord om mine muligheter for samband om fasttelefon og mobilnett faller ut . Kan hende kan dette være tips til andre . Det tar bare fire timer uten el-strøm før mobilsenderne faller ut . Vi har fiberkabel her og fasttelefonen samt data faller ut straks strømmen er borte . Hva gjør vi da om det oppstår brann eller man må tilkalle sykebil ?

Øverste bilde viser en mobil enhet for å få internett-samband . Denne må ha tilgang på nettstrøm : Men jeg har bærbart aggregat som kan brukes hvor som helst. Denne enheten fra Ice koster meg 300 kroner i måneden.

Bildet nederst til venstre viser to UHF-sendere kjøpt på Biltema ( 1200 kroner ) . Disse senderne benytter svært høy frekvens og man bør ha mest mulig fri sikt mellom operatørene . Max avstand oppgis til 12 kilometer - men med fri sikt kan de nå lengre . Alle kan operere slike sendere uten sertifikat . Jeg har opprettet en sambandsgruppe som har slikt utstyr her rundt Bergen . Vi kommuniserer om alt offentlig samband skulle falle ut . Utgangseffekten er på 0,5 watt .

De to senderne til høyre er VHF : Som går inn på det offentlige nødsambandet . Her må man gå opp til skriftlig prøve for å få sertifikat . Dessuten må man ha konsesjon fra Telenor . Slikt samband koster kring 600 kroner i året . Kona mi har også slikt VHF-sertifikat : Derfor har jeg to bærbare sendere med utgangseffekt på seks watt som gir samband over et stort område . Jeg er ofte på sjøen alene - derfor kan det være greit å snakke med kona . Tidligere kunne man bare få kjøpt slikt utstyr med utgangseffekt på to watt.

Videre har jeg en kraftig sender på 25 watt som jeg kan koble til bilbatteri . Det er en regel som sier at alle kan bruke VHF-sendere om det virkelig er nød . Således er det fritt frem for alle å kjøpe VHF-sendere . Men det er en meget nøyaktig prosedyre som kreves for å kalle opp på det offentlige nødnettet : Derfor må man ha VHF-sertifikat .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar