fredag 28. juli 2023

Praktiske råd før matmangelen setter inn


 Dette er mitt røkeri som jeg bygget på 1980-tallet. De gamle hadde bare noen få måter å oppbevare matvarer på - før den elektriske strømmen kom : Salting , røking og tørking . Jeg var 10 år gammel da el-strømmen første gang kom hit der jeg er oppvokst. Således har jeg fått med meg hvordan man livberget seg i farne tider.

                                                                        ---------------

Lage lake 

De gamle satte en fire-toms spiker i en middels stor potet. Når denne poteten kom opp til overflaten ; så var laken sterk nok. Men enklere : På butikken får man kjøpt grovsalt i 4-kilo poser. Jeg har en stor bøtte som tar nærmere 10 liter. Fire kilo salt i en slik bøtte gir god lake. Man må starte å røre ut saltet dagen før laken skal brukes - bruk kaldt vann.

Tørking av kjøtt

Ved påsketider og om høsten får man kjøpt rimelige frosne saue-lår i butikkene. Ha disse i lake  fire døgn - da er de passe salt til å henges opp for tørking. Heng de på et luftig sted og etter et par måneder er de blitt til fenalår. Men jeg bruker også disse saue-lårene på en annen måte : Tiner lårene og bruker min bajonett-sag til å dele de opp i middags-porsjoner. Så legger jeg de i lake i fire døgn for deretter å fryse dem. Med løksaus og gode poteter er dette herrekost.

Salting av fisk

Langtids-lagring av salt fisk gjør jeg på denne måten : Jeg bruker en stor kasse med lokk som er kjøpt på Europris. I denne har jeg boret kring 30 små hull . Jeg flekker fisken og salter den godt med grovt salt lag for lag etter som jeg får fangst. Således må kassen stå ute der laken kan renne av - denne metoden gjør at fisken står seg over lang tid . Ellers kan man også salte fisken i et tett kar - men da blir laken værende i fisken og tynner ut salte-effekten.

Røking av fisk 

Kjøper man røkt laks og makrell : så er fisken saltet i ett døgn og deretter røkt på kunstig vis. Jeg bruker den gamle oppskriften til " Laksekongen " som hadde røkeri i samme kommune som jeg bor. Laks og makrell legges under i laken i seks døgn. Deretter må den vannes i 24 timer - skift vann tre ganger. Så må den tørkes litt før røkingen starter. Jeg røker fisken kring ett døgn.

Salting av sild til spekesild

Når jeg har kommet hjem med sildefangsten ; så skjærer jeg et lite hakk i strupen på silda og har den oppi en stamp med vann . Dette hakket gjør at blodet renner ut og saltet kommer inn. ( før nyttet man en såkalt kverketang ). Så tar jeg en bøtte og flo-legger silda med buken opp og har på salt for hvert lag med sild. Til slutt slår jeg over saltlake . Legg noe tungt oppå silda slik at all sild er under i laken - ellers blir den lake-brent og uspiselig. Etter tre uker er silda blitt til spekesild. Da slår jeg ut gammel lake og har på ny. Den bør stå noenlunde kjølig og står seg i flere måneder. Jeg fisker sild ultimo september og ultimo februar ( fjordafeitsild ). Spiser man sild og poteter så får kroppen alle de næringsstoffer den trenger ; sier de kyndige.

Dyrking av poteter.

Dette året hadde vi satt våre poteter til 20. april . I fjor høst hadde jeg på kalk i åkeren samt dekket den med plen-gress. Kalk skal ikke brukes i " potet-året " - da blir det skurv på potetene. Så hadde vi på plen-gress : Dette gjør tre viktige ting ; hindrer ugress , gjødsler samt hindrer uttørking av potetene. Når potet-kålet visner og blir gult er det tid for å høste. Potetene bør tørke kring tre dager før de kommer i hus. Oppbevar dem på en kjølig plass - men de må ikke fryse. Kring fire grader pluss er best. Gå gjennom potetene etter tre uker for å plukke vekk råte. Senere om vinteren og våren må man gå gjennom potetene for å ta vekk spir. Settepotetene bør ha litt spir før de settes i åkeren. Rett etter at potetene er kommet i jorden ; så gjødsler jeg dem litt slik : Hagegjødsel ( fullgjødsel B ) samt blandet med 1/3 superfosfat i samme bøtte. 

I fjor investerte jeg i et elektrisk tørkeapparat kjøpt fra Polen og kostet kring 4.000 kroner. Dette tar 1000 watt og bruker mange timer for å tørke kjøtt og fisk. Men jeg er slett ikke fornøyd med denne metoden : Denne kunstige tørkingen fjerner all god smak fra både fisken og kjøttet. Derfor la jeg salt-fisken min ut i solen i vår - med langt bedre resultat ! Den gamle metoden er ofte den beste !


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar