tirsdag 3. juli 2018

Den alvorlige tørken i Norge


TV fortalte i går at bønder må slakte ned besetningen grunnet mangel på fór - og måtte søke staten om erstatning.
En brannmann uttalte at langtidsprognosene viste tørke i hele juli også. Er dette sant ; så er vi nordmenn virkelig " ute og kjører ".
Vi hadde før tørken en selvforsyningsgrad på bare 38 % når det gjelder matvarer - langt verre blir det nå når kornet og potetåkrene tørker opp.
Nå tror jeg at dette er starten på straffedommer fra Herren. Vi vet fra Bibelen at Han tidligere har brukt tørke som metode for å straffe synd. Da minnes jeg den kristne sangen : - Jeg hører susen av regn...
Kommuner med små vann-reservoar kan gå tomme for vann. Store skog-branner kan bryte ut - det har vi alt sett.
Jeg kjøpte en elektrisk vannpumpe for over et år siden som skaffer 12.000 liter i timen - vann som hentes fra bekken her. Det er nok en Guds styrelse som førte til dette kjøpet. Jeg vanner to potet-åkrer samt prydbusker, trær og plen.
Jeg sier til meg selv når jeg bruker vannslangen flere timer hver dag : Vår lille flekk på jord blir en liten oase takket være pumpen jeg kjøpte i fjor. Samtidig takker jeg også Herren for det !
Til slutt : Vi kristne må nå gå i bønn for både Norge og Israel - og be om regn ! Gennesaretsjøen har en vannstand som ligger 3-4 meter lavere enn den burde være. Det siste jeg leste er at Israel nå skal avsalte sjøvann og pumpe inn i denne innsjøen. Ja , de har også sine pumper i orden !




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar