torsdag 19. juli 2018

Kornlagerne i Norge

På strile-målet heter dette : Ei hes. Kona og jeg har hesjet flere år for å vise gammel strilekultur til folk som ferdes her - siden vi bor i et kulturvernområde på Holmeknappen i Meland. I år har vi fjernet hesjen.
KORNLAGERNE  I NORGE

Jeg har forsøkt å bringe frem hvor mye korn vårt fedreland har på lager pr.dags dato : men har ikke funnet ut av dette.
MEN : Før 2003 hadde vi korn til forbruk et helt år på lager. Da gikk man bort fra denne bestemmelsen : Nå har vi bare det møllene og korn-handlerne har i sin besittelse av denne viktige matvaren. Når det nærmer seg innhøsting av korn ( aug / sep ), er våre lager praktisk talt tomme - har jeg funnet ut. Vi er på denne tiden nå. Kornhøsten i Norge har slått helt feil grunnet den uvanlige tørken. Da er det sannsynlig at vi snarest må importere korn for å brødfø vår befolkning. Nord-Europa har lignende tørke som oss.
Da kommer spørsmålet : Får vi importere korn til høsten - og til hvilken pris ? Jeg har tidligere skrevet at det IKKE vil forbause meg om et brød til høsten / vinteren vil koste 100 kroner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar