torsdag 21. juni 2018

Kjempeøvelsen " Trident Juncture 18 "

Ett av mine mil.kjøretøy Gelandewagen. Jeg har også en Gelandewagen med kalesje. Så langt jeg vet fins ikke en eneste hær-soldat på kysten mellom Oslo og 
Troms. Når jeg viser fram mine to mil.kjøretøy , bruker jeg å si at her er Hærens materiell på Vestlandet. Jeg har også samlet mange militære effekter.

ØVELSE TRIDENT JUNCTURE 18

Dette blir nok den største øvelsen i Norge siden Hitler sine soldater var her. 40.000 soldater , 130 fly , 60 krigsskip. 30 nasjoner blir med herunder seks partnernasjoner som ikke er med i alliansen.
Forutsetningen er at fienden har besatt deler av Norge ; og NATO kommer hit for å yte oss hjelp.
Materiellet blir fraktet hit fra allerede august 2018 - og selve øvelsen finner sted i tiden : 25.okt. til 7. nov. 18.
Jeg forstår det slik at øvingsfienden har besatt Norge helt ned til Trøndelag og er på vei sørover for å ta resten av landet. De som agerer fiende mot NATO er : Sverige , Finland , Norge ( Brig. N ? ), Canada og USA. Hele 50 norske kommuner blir involvert i øvelsen.

Ilandsetting vil finne sted i Fredrikstad , Åndalsnes , Kristiansund N og Orkanger. Luftborne styrker lander på flyplasser i Sør-Norge.
Styrken fra Åndalsnes drar opp til Dombås og blokkerer fiendens fremrykning ned Gudbrandsdalen.
For meg ser det ut som fienden drar ned Østerdalen og kommer i kamp med nordgående NATO-styrke i denne dalen.
Forsvaret har hatt infomøter flere steder : Dombås , Tynset , Elverum , Rena , Trysil , Rendalen og Engerdal.
Den sivile veitrafikken vil nok merke denne svære militære aktiviteten på veiene - det blir lange køer. Mange vil nok også få skade på sine private eiendommer - ikke minst når tunge stridsvogner rykker frem.
USA sin styrke har plassert sitt materiell i to svære fjellhaller i Trøndelag. Dette er en meget mobil panserstyrke på 3000 soldater fullt oppsatt. De går altså inn som fiende og prøver å rykke ned Østerdalen for å hærta resten av Sør-Norge.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar