onsdag 20. juni 2018

Når fasttelefon og mobil svikter

Når fasttelefon og mobil svikter

Vi var ute el-strøm i nesten to døgn her. Da var det lillejulaften og butikkene i Knarvik måtte stenge hele dagen for julehandelen. Betalingskortene kunne ikke brukes uten strøm. Jeg hadde aggregat og startet dette - og så på TV mens naboene bare hadde stearinlys. Videre fyrte vi opp i vedovnen. En av våre naboer og kona satte seg i bilen og kjørte for å få varme i kroppen - fikk vi vite senere.

Sykehjemmet på Frekhaug var uten lys og varme. Heldigvis hadde brannstasjonen i Knarvik noen aggregat som ble utlånt til dette sykehjemmet. Kommunen måtte bruke ordonnanser for å hente arbeidere - mobil-og fasttelefon virket ikke etter et par timer grunnet dårlig batterikapasitet på stasjonene.

Jeg sa til min kone : Tenk om vi to gamle trenger sykebil i kveld ? Ingen telefon virker ! Da " konstruerte" jeg min egen innretning - kalt " Reodor ". Denne gir meg samband om både mobil - og fasttelefon er ute av drift. I tillegg har jeg maritim navigasjon på denne ; som rekker både til Shetland og Skottland. Det er bare å feste to klyper på et 12 volts batteri - så er problemet løst.

Vårt samfunn er så sårbart at man kan grine. En fiende vil med sine nettroll kunne kutte el-strøm uten problemer. Da stopper de fleste samfunnsfunksjoner. Dette vil jeg komme tilbake til i senere innlegg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar