søndag 17. oktober 2021

Kina har hypersonisk missil


 Jeg leser i dag at Kina har testet sitt nye hypersoniske missil som går med fart på fem ganger lydhastigheten og kan styres. De sendte dette missilet rundt jorden og bommet på sitt mål med bare 30 kilometer. Da tok jeg kalkulatoren min og fant ut at dette missilet brukte under sju timer på denne ferden rundt jorden. Vi vet at Russland har testet liknende missil - men NATO har ingen missil som går fort nok til å skyte ned slike hurtiggående våpen - så langt jeg vet. Jeg husker at  president Trump ved en anledning sa at USA også vil prøve å utvikle slike hypersoniske våpen.

Videre har vestlige satellitter oppdaget at Kina har bygd mange bunkerser ute i ødemarken sin - trolig utskytningssted for langtrekkende missil. Alliansen Kina - Russland har en enorm militær kapasitet både med konvensjonelle våpen og atomvåpen.

Så dukket det opp noe helt nytt denne uken : Kina driver samarbeid med Israel og har bygd et svært havneanlegg i Haifa - som kan ta imot skip med en lengde på 400 meter. Kina har sikret seg kontroll over dette anlegget i 25 år fremover. Ja , da har kineserne også en base i Middelhavet. Russland har en marinebase i Syria - slett ikke langt fra Haifa by. Jeg undrer hva USA tenker om dette samarbeidet mellom Kina og Israel ? USA har støttet Israel gjennom mange år - både pengemessig og militært. Vi vet også at den avgåtte statsminister Netanyahu hadde et meget godt personlig forhold til president Putin i Russland. Dette nære forholdet er borte med en ny statsminister i Israel - sies det.

Her i landet har det fremkommet at Heimevernet mangler skarp ammunisjon til sine våpen. Videre mangler forsvaret vårt feltstøvler til innkalte rekrutter. Således vil man ta støvler fra HV og gi til disse  nye soldatene. Ja , ja - da må HV stille i sine sivile sko ved en mobilisering. Vi får håpe at de stiller i gode joggesko - slik at de kan løpe fra en inntrengende fiende - de har jo ikke skarpe skudd å avfyre heller !

Jeg snakket med en mann fra Romsdalskysten for mange år siden. Han ble innkalt 9. april 1940 for å forsvare fedrelandet mot den tyske inntrengeren. De fikk utdelt 11 - elleve - skarpe skudd  hver soldat og de dro oppover Romsdalen for å stoppe fienden. Men før de fikk kontakt med tyskerne : Så var alt befal plutselig borte. De menige soldatene måtte på egen hånd finne tilbake til sine hjemsteder - fortalte denne romsdalingen til meg,

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar