fredag 21. august 2020

Russisk spionasje i Norge


Fotoet øverst viser den vesle øya Fedje som ligger i havet nord for Bergen ; der kona og jeg la til kai for få dager siden. Fotoet nederst viser min navigasjon med AIS i det vi nærmer oss stedet der den norske fregatten havarerte i Hjeltefjorden. Alt utstyr om bord har jeg selv montert. Da jeg var 71 år gikk jeg opp til eksamen i seks fag - og ble kystskipper ( D5L ). Tidligere har jeg undervist i faget Topografi ved Befalsskolen for Hærens Samband på Jørstadmoen ved Lillehammer.



For få dager siden ble en spionsak kjent her i Norge. En norsk statsborger med indisk opprinnelse - og med doktorgrad - ble tatt på fersken på en restaurant i Oslo sammen med en mann fra den russiske ambassade. Det hevdes at diplomaten ble ransaket av politiet - noe som gjerne er uvanlig. Spionen har visstnok levert dokumenter til russerne og fått penger tilbake. Han jobbet nå i DNV ( Det norske Veritas ) som har oppdrag for mange firma - herunder teknologi-bedriften Kongsberg maritime.
I går kunne vi se på norsk TV at denne russiske diplomaten , sammen med sin familie , gikk om bord i fly og forlot Norge for alltid - han ble utvist fra landet.

Vi vet noe om russisk spionasje i Norge. I overkant av 20 russiske spioner ferdes kringom i landet vårt. De benytter seg av bobiler og i det siste er det rapportert at de også kjører rundt i store SUV-er - så vidt jeg husker av merket Toyota. Når våre spionskip (" Marjata " og " Eger " ) legges til kai for å skifte mannskap og ta inn forsyninger : Så dukker det opp ukjente personer som fotograferer alle som går i land - og går om bord.
På marinens hovedbase Haakonsvern har russerne i mange år disponert en leilighet i en boligblokk ( kalt russerblokken ) - der man har full oversikt over aktivitetene på marinebasen.
Det har forekommet mange tilfeller av såkalt " jamming " av navigasjonssystemet GPS som benyttes både på sjø , på land og i luften.
Ved ett tilfelle for et par år siden ble det sendt ut jammesignal fra en bil nær Bodø - som vanskeliggjorde navigasjonen til sjøs. Ved flere anledninger er det sendt jamming fra Russland til Norge som har gjort det vanskelig for flytrafikken i Finnmark.
Noen dager før den norske fregatten havarerte i Hjeltefjorden ; ble et ambulansehelikopter jammet nær Bergen - navigasjonen var satt ut av korrekt drift.
Den natten fregatten havarerte : Gikk en stor slepebåt - stasjonert ved Sture-terminalen like ved - til assistanse. Fregatten hadde rett etter kollisjonen med tankskipet slått på sin AIS - sender som viste nøyaktig posisjon for krigsskipet. Slepebåten gikk mot denne AIS-posisjonen : Men der var det ingen fregatt - han var da satt på grunn 900 meter lenger vest ved Øygards-landet. Uhyre pussig ; spør du meg.
Men Norge driver også med spionasje mot Russland. Vi husker den meget omtalte Frode Berg-saken : Der han reiste til Moskva med en bunke penger som skulle gis til en spion for Norge. Heldigvis ble denne pensjonerte offiseren til slutt benådet av russiske myndigheter. Det bør Norge takke russerne ( president Putin ) for.
Til slutt : Jeg observerer at kring 30 russere er inne stadig og leser hva jeg skriver på min blogg. Alt jeg skriver er hentet fra offentlige , åpne , kilder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar