søndag 1. august 2021

Matmangel kan snart ramme Norge


                                              Gi oss i dag vårt daglige brød - inngår i bønnen

                                              Yeshua lærte oss å be.



I Trengselstiden kommer det hungersnød ; fortalte Yeshua om de siste dager. Norge har en selvforsyningsgrad på bare 34 % - altså mat til bare 1/3 av befolkningen - resten av maten må importeres. Sist uke tok Senterpartiet opp dette med matforsyning og la fram forslag om at landet skulle bygge opp et reservelager nok til 1/2 års forbruk. Dette ble kontant avvist av de styrende partier og Høyre kom med den gamle leksa om at vi bare kunne spise fisk. Ja , spis kun oppdrettslaks en hel uke : Så skal vi snakkes den neste uken. Da spyr du bare av lukten av denne fisken. Jeg tror at sittende statsminister vil få et meget dårlig ettermæle grunnet elendig beredskap - herunder matvareberedskap.

Fremskrittspartiet satt i regjering  kring seks år og hadde også Landbruksministeren en tid ( Sylvi Listhaug ). Hun la om hele landbrukspolitikken dithen at man skulle satse på meget store bruk i stedet for å ha spredt jordbruk i mindre enheter over hele landet. Jeg tror at FrP bommet totalt her : En matvarekrise i Norge vil nok vise det.

Folk som mangler mat blir desperate og ofte fører dette til at butikker blir plyndret : Det ser vi nå flere steder i verden. Dette kan også hende i Norge - hva gjør makthaverne i Norge da ? Politiet vil ikke ha mulighet til å stanse en menneskemengde som er desperate og gjerne har sultne barn å forsørge.

Jeg har vært yrkesoffiser i Hæren og har kjent sulten på kroppen. Da jeg var kadett ved Krigsskolen ; var jeg uten mat en hel uke under øvelse Trangen nær svenskegrensen ( der kaptein Dreyer stod på stubben og ledet sine soldater - med flere skudd i sin kropp ). Den gang var jeg ung og greidde dette uten noen store problemer - men i dag ville jeg få vansker med slikt.

Jeg er også så gammel at jeg husker rasjoneringskortene hver familie fikk utdelt av kommunen like etter siste verdenskrig. Da var det meget begrenset hva man fikk kjøpe av matvarer avhengig av familiens størrelse. Kjøpmannen gjorde klipp i kortene hver gang man handlet. Et slikt system kan bli gjeninnført i Norge om matmangel setter inn.

Tenk gjennom hva som kan lagres av matvarer hjemme hos deg : mel , boksemat , grovt salt osv. I natt minnet Vårherre meg om at vi burde kjøpe inn mye matolje. Tørken her i Norge dette år vil føre til små gress-avlinger - som igjen fører til slakt av kyr - som igjen fører til mangel på melk og melkeprodukter , herunder smør til å steke i. Matolje som står lagret mørkt står seg lenge.

Til slutt : BE FADERVÅR hver dag og les salme 91 og ta det hele med ro !



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar