torsdag 24. mars 2022

Så kom jordskjelvet her.


                                                       Kona og jeg hadde ut ett sildegarn denne uken.

                                                       Det ble god fangst - kring 100 sild


Denne uken ble jeg brått vekket kl. 0632 av at huset vårt ristet. Slikt har jeg opplevd to ganger før - i de 50 årene vårt hus har stått. Dette er et nytt tegn på at Trengselstiden er i full gang. Hungersnød kommer nok snart : I dag gikk den franske presidenten ut og fortalte at en stor matmangel stod for døren. Korn-kammerne i Europa er Russland og Ukraina - og begge disse land har stoppet all eksport av korn. Selvforsyningsgraden her i Norge er bare på 34 %. Hittil er det kommet 9000 ukrainske flyktninger til Norge - stakkars dem om det blir hungersnød også her. Man kan ikke spise eller drikke olje eller gass - heller ikke pengesedler eller velfylte betalingskort.

Russland har store problemer med krigføringen i Ukraina - og vestlige land har sendt store mengder våpen til Ukraina. Jeg tror at NATO før eller siden blir direkte involvert i denne krigen - da starter også 3. verdenskrig. Man må huske på at Russland er verdens sterkeste atom-makt. Før eller siden blir A-våpen tatt i bruk - tror jeg. Hittil er det bare USA som har brukt A-bomber mot sivil-befolkningen : Byene Hiroshima og Nagasaki i Japan.

Vi som bor i Norge tar mye for gitt : Mat i butikkene , elektrisitet i husene , vann i springen og ren luft å puste i samt fred i landet. Men alt dette kan plutselig forsvinne : Norge eksporterer el-kraft til utlandet som aldri før - trass i at kraft-magasinene i Sør-Norge er i ferd med å tømmes. Vi som leser i Bibelen kjenner til hva som vil hende i Trengselstiden : Mange har gjort forberedelser til " sju magre år " - som har startet. Jeg ber til den Allmektige hver dag at HAN må styre mine tanker , ord og gjerninger. Dette fører til at jeg gjør forberedelser av ulikt slag : I dag var jeg i byen og kjøpte AGM-batterier. Om all el-strøm er borte ; vil jeg likevel fiske. Med solcelle-panel får jeg strøm som lagres på store batterier og disse batteriene kan drive min elektriske påhengsmotor.

Vi som bor på landet : Har en stor fordel - vi kan dyrke mat. Jeg kan huske noen glimt fra 2. verdenskrig og jeg husker at det kom byfolk på vår dør og tigget om mat. Selv hadde vi bare sukker som pålegg på våre brødskiver. Da jeg var kadett på Krigsskolen : Var vi en uke uten mat i grense-området mot Sverige. Den gang var jeg ung og vel-trent ; så denne uken gikk helt fint. Verre er det når man er 80 år og uten mat. Men kona og jeg har forberedt oss i mange år på den tiden vi nå er inne i : Trengselstiden.



:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar