lørdag 14. juli 2018

Makrell-kast

To makrellgarn er kommet i sjø i formiddag

Dette fisket er det nå snart 70 år siden jeg fikk være med på første gang. Makrellgarna mine er 35 meter lange og seks meter dype. Det var min far og svigerfar som " felte " garna for 40 år siden og jeg har mange slike garn. Men nå er det restriksjoner fra myndighetene hvor mange garn en fritidsfisker kan bruke. Garna sto omtrent en time i åpen sjø : men det ble ingen storfangst. Men kona og jeg samt en nabo fikk fiskemiddag i dag.
Som kjent går makrellen i stimer ;  plutselig er den der og brått er den borte. I dag kom det ingen slik stim.
Tidligere dro jeg sammen med en nabo ut i havet vest av Fedje og hadde drivgarnslenke ute. Største fangsten vi fikk var ca 600 kg makrell. Da bygget jeg også et røykeri her i tunet ; men dette er lite brukt i dag.
Går man 60-70 år tilbake i tid , var Strilelandet et av de fattigste områdene i landet. Småbrukene kunne fø 3-4 kyr og så fisket man i tillegg. Fiskerbonde kalles disse sliterne. Men så kom oljen og Mongstad : Og vips så fikk også strilene del i velstanden.
Jeg selger ikke fisk , men gir vekk til naboene når det er god fangst. Nå er det blitt slik at jeg er den eneste gjenlevende her som kjenner de gamle fiskeplassene. Bergensere bygger hus overalt og bymålet har tatt over strile-dialekten. Men de behersker bare kastesluk-stang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar