torsdag 8. november 2018

Det treffsikre Sjøforsvaret vårt !

Dagens fangst : 5stk pigghå på 1 torskegarn

Praktisk kjøredoning laget i Sverige , laster 100 kg.

Havaristen KNM " Helge Ingstad " nær Sture-terminalen i Hjeltefjorden ; Øygarden kommune

Dette marinefartøyet ble bygget i Spania og kostet om lag 4 milliarder kroner. Det ble bygget fem slike store fregatter ; og de startet å ruste før den ankom norskekysten for første gang ( dårlig stål i Spania ? ).
I natt ved firetiden kolliderte de med en tankbåt på vei nordover med en fart på 1-2 knop. Krigsskipets fart er ukjent : De hadde slått av sin AIS-sender.
Jeg er godt kjent i dette området av Hjeltefjorden ( hette egentlig Hjaltefjorden - altså fjorden der vikingene reiste ut for å komme til Hjaltland - som er Shetland ).
Denne fjorden har stor bredde og er lett å navigere i - derfor vil jeg si følgende : Vårt Sjøforsvar er sannelig treffsikre som greidde å treffe denne tankbåten i den store og åpne Hjeltefjorden ! På broen i et slikt skip skal det være flere personer ; herunder minst to for utkikk pluss navigatører. Skipet var på vei mot sin base Haakonsvern - og hadde kort seglas igjen.

På min ringe båt på 33 fot har jeg også montert skikkelig navigasjon med AIS-mottaker : Slik at jeg ser andre fartøy med AIS-sender selv om de befinner seg i en helt annen fjord. Denne AIS-en forteller meg navnet på båten , hvilken kurs den holder samt fart i knop.
Om jeg legger en kurs som går nærmere land enn 500 meter ; så går det en kraftig alarm i mitt styrehus.
Alle marinefartøy i Norge har nett samme navigasjonsutstyr alle sammen - og som antas å være av topp kvalitet. Hvorfor gikk det ikke alarmer på broen om bord i KNM " Helge Ingstad " før kollisjonen ??
Nå er fem oljefelt i Nordsjøen avstengt samt selvsagt terminalen på Sture.

Om vi husker tilbake noen år , så gikk et splitter nytt norsk Hercules transportfly rett på det høyeste fjellet i Sverige : Kebnekaise. Om bord i dette flyet var fem norske offiserer. Med et fly til om lag 1 milliard kroner burde det nok gått flere alarmer før de nådde fjellveggen. Var alarmene avslått ?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar