lørdag 17. november 2018

- Du grønne glitrende plen , goddag...

 Bør jeg slå plenen før jul ??

Fiskebåten " Bugge " ligger bare noen kilometer fra stedet der fregatten " Helge Ingstad " havarerte

Hvis du tukler med naturen ; så begynner naturen å tukle med deg. I dag lørdag skal det være demonstrasjoner FOR fosterdrapsloven 30 steder i Norge.

I dag etter frokost var jeg nede ved sjøen her og dro et torskegarn. Ikke verken fisk eller noe annet levende på garnet. Juletorsken burde være her nå. Fiskebåten " Bugge " ligger i Iden Marina om lag en mil nordover herfra - og således nær Hjeltefjorden der den norske fregatten havarerte. Myndighetene har gått ut og advart mot å spise fisk fra området kring fregatten pga. diesel-lekkasje fra havaristen. Det er i dette området at jeg fisker juletorsk med " Bugge ". Jeg sa til kona i går at nå blir det juletorsk med diesel-dressing !
Ja , jeg tror det var Guds inngripen at dette marinefartøyet styrte rett mot baugen på den svære oljetankeren - og således et tegn til oss nordmenn - hvor svakt vårt forsvar egentlig er - når et skip til 4 milliarder kroner kan senkes så lett. Vi kjenner til at Gud har forvirret mennesker før : Da tenker jeg på Babel og såkalt " Babelsk forvirring ". Vi vet nå at det var amerikanere om bord da ulykken skjedde. Kommunikasjonen på VHF-senderen virket også tafatt og underlig. Jeg har lyttet til lydloggen flere ganger : Man må gå opp til eksamen for å få VHF-sertifikat. Det gjorde min kone og jeg ved Bergens Sjømannsskole i 1984. Politiet etterforsker nå hvem som har lekket lydloggen til avisen VG. Vi vanlige mennesker skulle ikke få vite dette....
Ellers så er jeg jo utdannet sambandsoffiser i Hæren : Som 26-åring fikk jeg kapteins grad og var sambandssjef for 5133 soldater. Så hvordan en krigsmann skal oppføre seg " på lufta " ; har jeg en smule rede på.

Men jeg har tenkt å dra ut dit mot Hjeltefjorden og få garn i sjø likevel. Så får diesel være diesel..
Hagetraktor og plenklippere er for lengst rengjort og har fått ny motorolje og lagret for vinteren. Nå har jeg fått tanker som før var ukjente : Bør jeg slå den 4-5 mål store plenen før jul ?
Ellers så ser jeg at bloggen min blir lest mange steder i verden : USA , Russland , Ukraina , Sverige , Frankrike , Polen , Myanmar mv. Kanskje bør jeg bli mer forsiktig med det jeg skriver ? Men jeg er så gammel at jeg lar Paulus sine ord bli mine : - Om jeg lever eller dør , så hører jeg Herren til....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar