søndag 5. april 2020

" Street art " med navn Legedom

                                         Dette bildet ble malt av meg for kring ett år siden på
                                         min gamle låvebygning som er fra først på 1900-tallet.
                                         Jeg ga det non figurative bildet navnet " Legedom "
                                         da det var ferdig. Bildet har endret seg - uten at jeg
                                         har gjort noe som helst med det ( fargene endret ).
                                         Klikker du på bildet : Blir det forstørret .

                               

Jeg brukte kring en uke i stige for å male bildet. Hver farge måtte tørke først. Dette er ene betongveggen til en gammel silo for gress som min far fikk bygd tidlig på 1950-tallet. Han var blant de første her som bygget silo : Før det måtte man tørke høyet på bakken - i finvær - eller sette opp hes og hesje gresset. Grunnet mye nedbør på Vestlandet ble det nok mye hesjing.

Folket her var blant de mest fattige i hele landet. Det var fiskerbønder ( striler ) som hadde 3-4 kyr og ungbeist , gjerne en gris eller to samt potetåker. Fisk og sild ble ofte saltet og tørket / røykt. Jeg prøver å følge de gamle tradisjonene med selvberging - dyrker poteter og fisker sammen med kona.

Lite visste jeg - for ett år siden - at ordet coronavirus skulle dukke opp. Men jeg kjente til ordet Corona  som beskriver utbrudd på solens overflate.

Men siden bildet heter : " Legedom " , så kan det nok ikke skade noen å se på det !

Folk fra mange land i verden leser hva jeg skriver. Det var kring 20 personer i det muslimske landet Turkmenistan som daglig var innom min blogg. Plutselig var det ingen lesere fra dette landet !

Til slutt : Jeg ble operert på sykehus sist mandag - og det har vært komplikasjoner etter dette. Men jeg setter min lit til Herren - og vi to her i huset har det slik vi vanligvis har det.

God påske til dere alle !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar