fredag 15. september 2023

På tide å dra på seg uniformen igjen ?


 Dette fotoet er tatt for mange år siden - da jeg var sambandssjef for 5133 soldater . Hele den norske hæren er ikke stort større i dag . Selv om jeg har hengende feltuniform ; er det nok tvilsomt om jeg starter min militære ni seters Gelândewagen og begir meg ut i kamp - om fienden kommer til vårt land .

                                                                -------------------

Denne kvelden har jeg fått en uggen følelse . Noe er på gang . Først kom det melding at tidligere statsminister Erna Solberg er på tynn is . Hennes ektemann har handlet aksjer for svimlende millionsummer mens hun var statsminister i åtte år . Således er det mulig at dette er inside-handel ; noe som er straffbart . Jeg tviler på om hun noen gang kommer tilbake som statsminister i Norge .

MEN : Det som vekker oppsikt er hendingene i Sevastopol på Krim-halvøyen siste døgn . Ukraina gjennomførte et angrep mot den russiske Svartehavsflåten og senket en missil-krysser samt et landgangsfartøy . Slikt er et vendepunkt i krigen : Russland er ikke i stand til å forsvare sine egne krigsskip mens de ligger i havn . Vestlige land har nok en finger med i dette angrepet .

Russland kan ikke la slikt gå upåaktet hen . Dette landet er verdens største atommakt - har like mange atomstridshoder som resten av verden til sammen .

Jeg vet ikke hva som kommer til å skje - men har som sagt en uggen følelse .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar