lørdag 16. mars 2019

- Ikke røyk uten ild.....

 Kona vasker fisk og sild om bord i fiskebåten " Bugge " - som er oppkalt etter hunden vår
 Inskripsjon på ovnen i røykeriet mitt
 Fyr i ovnen for å tørke ut røykeriet før røyking starter i neste uke
Sammen med min sønn ble dette røykeriet bygget for over 30 år siden. Det står i ruinene etter det gamle ishuset som tilhørte meieriet nede ved sjøen ( meieriet ble opprettet i 1909 ).

Eg grev ned min eld
Sent om kveld
Naar dagen er slut
Gud gje min eld
Alder slokna ut

Ja , dette står å lese på den gamle ovnen i røykeriet - som før stod i et gammelt bolighus her i tunet.
Vi gamle striler tar vare på alt og lager mat etter gamle oppskrifter. Da er røykesild en delikatesse. Neste uke skal jeg røyke storsild. Den skal først flekkes : Man kapper av hodet og skjærer langs ryggbeinet bak til sporen. Så saltes den i 6 timer før røyking ( saltlake ). Jeg har også to saue-lår som skal røykes etter 4 døgn i sterk lake. Deretter blir de hengt opp til tørk - og spist til sommeren.

I dag 16. mars fyller jeg 77 år. For Bibelkjennere skal dette visstnok være et hellig tall - men slik tall-magi har jeg liten greie på. I går fikk jeg hilsen på e-post fra min søster som har bodd store deler av livet i USA. Der skrev hun at jeg har bursdag 16.3 - i USA skriver de måneden først , altså 3.16. Således henspeiler dette på Bibelen og det kjente verset Johannes 3.16 : - For så elsket Gud verden....
Hun skriver også at amerikanere gjerne vil bo på hotellrom nr. 316 og at dette bringer lykke.

Jeg har nettopp kommet opp fra røykeriet og tatt av alle ytterklærne - likevel lukter det intens røyk av meg. Gull , røkelse og myrra er jo også omskrevet i Bibelen - men gull og myrra er det heller skralt med her i huset. Derimot røyke-lukt….
Hittil har jeg fått hilsen fra svigerdatter i Haugesund , datter i Kongsberg samt Ice ( mobiltelefon ) og Norsk Tipping.

Ja , hva mer kan en gammel mann vente seg ?
- Gud gje min eld
  Alder slokna ut

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar