søndag 1. november 2020

Tanker om coronaviruset og fremtiden

Amerikansk transportfly C 119 Flying boxcar. Jeg reiste med dette flyet da jeg var offiser i Hæren. Flyet kunne ikke nødlande ; slik at vi måtte gå et kort fallskjermkurs før vi gikk om bord - og ha fallskjermen på oss under hele flyturen. Dette var en såkalt " fritt fall skjerm " som man selv måtte utløse etter at man var i fri luft og talt : 1000 , 2000, 3000, 4000. Kompani Linge sine soldater opererte med fallskjermer som hadde automatisk utløsning - en snor var festet til flyet og skjermen og utløste denne en viss avstand fra flyet. Vi hadde instruktører fra Linge-kompaniet som instruktører da jeg startet i Forsvaret i 1961. Disse ble meget dårlig behandlet av karriere-offiserene den gang.


Strøtanker om fremtiden

Hurtigruten har gått fra Bergen til Kirkenes og retur fra 1898 - grunnleggeren var Richard With som stod ute og styrte fartøyet. Selv under Spanskesyken gikk hurtigruten - denne sykdommen på 1920-tallet var også en virussykdom som Covid 19. Nå har hurtigruten sluttet å gå fra Bergen - kun fra Bodø til Kirkenes med varetransport. Jeg kan se hurtigruten fra kjøkkenvinduet mitt når den passerer fjorden her. Jeg tenker ofte : Kommer denne kystruten til å være nedlagt for alltid ? Det går to passasjerskip hele året fra Bergen til Hirtshals i Danmark. Denne ruten er også innstilt nå - det er ikke passasjerer.

Kan hende får man aldri tatt knekken på dette viruset - før Yeshua er tilbake på Oljeberget. Vi vet at viruset muterer - nå er det enda mer smittsomt enn før. Alle setter sin lit til en vaksine mot denne sykdommen. Om vi virkelig er inne i Trengselstiden : Så kan det hende at ingen vaksine vil virke. Min kone og jeg har ingen planer om å la oss vaksinere. Vi husker Svineinfluensaen og vaksinen mot denne : Flere personer i Norge ble livsfarlig skadet som følge av denne vaksinen.

Mange arbeidstakere og firma har problemer. Jeg har skrevet det før : Det ser ut som viruset vil ta knekken på all luksus. Kan hende vil flytrafikk i fremtiden bestå av militær-transport / jagerfly og ambulanse-flyvninger samt ut-flyving av mat. Cruiseskip vil ikke få passasjerer og rederi gå konkurs - det samme med flyselskap. Hotell og reiseliv har allerede store vansker grunnet manglende gjester. På den vesle øyen hvor jeg bor er det gratis matutdeling hver lørdag ( 8.000 innbyggere ). Det blir hungersnød , krig , jordskjelv og pest : Sa Yeshua før han reiste fra jorden. Om jeg har rett : Så er det knapt sju år til Frelseren setter sine føtter på ny på Oljeberget i Jerusalem.

Mange gamle og syke mennesker vil få denne pesten og omkomme. Således frigjøres leger og sykepleiere fra sykehjem - disse trengs på sykehusene våre.

Russland vil komme i krig ( GOG-krigen ) - da trolig med NATO. Vi vet hvor mange mennesker som omkommer som følge av de plager Frelseren beskriver : En fjerdedel av jordens befolkning , dvs. i underkant av to milliarder mennesker.

SALME 91

Jeg har lest denne bibelske salme flere ganger. Den forteller oss løsningen på de problemer vi står midt oppe i nå. Man må be om beskyttelse fra den Allmektige hver eneste dag - og ta på Guds fulle rustning. Videre må vi forberede oss på tider med lite mat og krigstilstand i landet vårt. I 2021 blir det enda verre tider - tror jeg.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar