tirsdag 6. februar 2024

Kan bli utkommandert i krigen !



Det skjer nå helt utrolige ting i Norge . Lovverket skal endres og flere saker er sendt ut på høring og kan vedtas av Stortinget snart :

- Alle norske borgere kan utkommanderes til å arbeide for staten . Det innebærer nok at hvem som helst må gå i krig for Norge eller få andre gjøremål av myndighetene. Folk flest er ikke orientert om dette .
- Staten kan overta ditt hjem eller din hytte og overgi dette til andre . En juss-professor tolker dette dithen at staten ikke overtar eiendomsretten til eiendommen , slik at du får den igjen når den ikke brukes av andre .- Mange bileiere har fått melding fra staten i disse dager om at kjøretøyet deres kan bli overtatt av det offentlige . Slike regler hadde vi også før : Den gang Norge hadde et skikkelig forsvar .
Når jeg forteller dette til folk jeg kjenner : Så tror de meg ikke .

Jeg er snart 82 år og husker flere glimt fra 2.verdenskrig . Men jeg har aldri opplevd lignende . En eldre dame  jeg kjenner ble enke for noen år siden . Hun har hus og fin eiendom men frykter at hennes hjem kan bli overtatt av flyktninger og asylsøkere . Derfor vurderer hun å finne seg en ny mann for å prøve å hindre at huset overtas til andre .

Detaljer i lovendringene kjenner jeg ikke . Men det vil ikke forbause meg om undertegnede kan bli utkommandert i en fremtidig krig . Jeg har jo vært yrkesoffiser i Hæren . Da får jeg si som apostelen Paulus : " Om jeg lever eller dør så hører jeg Herren til " . Således tar jeg det hele med knusende ro !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar