torsdag 4. april 2024

Israeler kjøper tidligere fangeøy nær Bergen .


 Dette er foto av fangeøya Ulvsnesøy som ligger i Sørfjorden like ved Vaksdal . Denne øya ble tidligere kalt Fantøyna . Der ble det opprettet fengsel for ungdommer i 1881 - slike som kunne benevnes som villstyringer . Da jeg var gutt og fant på rampestreker : Så truet mine foreldre meg med at jeg kunne bli sendt til " Fantøynæ " . Der ble guttene banket med " spanskrør " og ble aldri mer mennesker etter denne behandlingen - fikk vi smårollinger vite . Dette ungdomsfengselet bestod frem til 1982 - da ble det omgjort til såkalt gårdsfengsel for voksne . Men i 2018 ble dette nedlagt og øyen solgt til to privatpersoner for 12,1 mill kroner . De skulle satse på turisme ; men fikk det ikke til . Nå har en israeler kjøpt eiendommen for kring 20 mill. kroner . Han opplyser at det skal satset på turisme . MEN denne israelske 34-åringen driver et spionasje-og etterretningsfirma  i Israel ved navn Coralco Tech . Så langt jeg skjønner er de spesialister på ulike former for overvåkning - herunder mobiltelefoner . Da kan man undre seg hvorfor denne israeleren kjøpte denne vakre øyen med påstående bygninger mellom Osterøy og Vaksdal ( på fastlandet ) - ikke langt fra Bergen by .

Så langt jeg kjenner til så er det ingen militære anlegg i dette området . På fastlandet går Bergensbanen samt riksveien til Voss . Den største kornmøllen i Norge ligger like ved Ulvsnesøy ( Vaksdal Mølle ) og kornet blir fraktet med båt hit . Så langt jeg vet finnes det bare to andre slike møller i landet ; i Trøndelag og i Skien .  

Jeg har vært på denne øyen sammen med stedets lensmann for mange år siden - i " embets medfør ". Vi ble skysset med båt fra Osterøy og ut til " Fantøyna " . Vi spaserte opp en allé med meget høye trær og hørte noen underlige lyder - vi ikke visste hvor de kom fra . Plutselig oppdaget lensmannen en " fante " høyt oppe i et av disse trærne . Lensmannen fortalte at disse ungdommene stadig var på rømmen fra  øya . Da la de på svøm mot Osterøy , hvilte på et skvalpeskjær , kom i land på Osterøy , stjal robåt der , rodde over til Vaksdal og tok toget eller haiket videre derfra .

Til slutt undrer jeg : Hva skal denne israeleren egentlig bruke Ulvsnesøy til ? Blir denne handelen stoppet av norske myndigheter  ? Bergens Tidende har nylig skrevet om dette israelske kjøpet  ( klikker du på fotoet så blir det tydeligere ) .



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar