onsdag 27. juni 2018

Bibelsk legemiddel - kanel


Det Bibelske legemiddel


Det er sant at Herrens veier er uransakelige. Min kone kokte risgrøt for et par år siden. Jeg strødde på rikelig med kanel og litt sukker og spiste dette. Så satte jeg meg ned i TV-stolen og kjente et uvanlig velbehag - og undret meg litt over dette.
Så gikk det en tid ; og nett det samme skjedde med risgrøt / kanel og velbehag. Da gikk jeg inn og googlet kanel. Der kunne jeg lese henvisninger til Bibelen om kanel - flere steder kan man lese i Den Hellige Skrift om dette krydderet som i fordums tider var like mye verdsatt som myrra og andre verdifulle varer.
Moderne vitenskap har funnet ut at KANEL har en virkning på menneskekroppen til å redusere betennelser. De fleste mennesker har ofte små betennelser i kroppen - men kanel reduserer slike.
Videre leste jeg at den kjente indremedisiner Fedon Lindberg anbefalte at alle har kanel på sitt kjøkkenbord. Han kommer som kjent fra Hellas.
Men kanel har en hake : Man bør ikke ta mer enn en halv teskje hver dag. Større dose kan gå ut over lever-funksjonen din.
Ja , jeg har kanel på mitt bord og inntar en høvelig dose hver dag og holder meg frisk. I dag har kona og jeg vært ute og spadd ny dreneringsgrøft ved bolighuset. Slett ikke alle 76-åringer gjør slikt. Men jeg kjenner at jeg ikke er 26 år lenger !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar