onsdag 22. august 2018

De enorme militærøvelsene høsten 2018

Denne gaven fikk jeg fra befalselevene ved Befalsskolen for Hærens Samband , Jørstadmoen da jeg sluttet i Forsvaret ved juletider i 1968. De hadde ikke mange kronene i dagpenger - likevel kjøpte de denne avskjedsgaven til meg. Vedkommende offiser som tok over etter meg ; ble senere general i Hæren. Jeg fikk tilbud om gratis utdanning som sivilingeniør med full kapteins lønn under utdanning - da jeg sa opp min stilling i Hæren. Men jeg takket nei til tilbudet : Ville bli bundet til Forsvaret i nye 12 år.


DE ENORME MILITÆRØVELSENE HØSTEN 2018

NATO-øvelsen " Trident Juncture 2018 "

Forutsetning for denne øvelsen er at Russland har hærtatt Norge ned til Trondheim - og NATO-styrker kommer inn i Sør-Norge for å jage russerne ut av landet. Hovedkampene vil stå i Østerdalen og Gudbrandsdalen. 40.000 soldater fra 30 land ( også ikke-Nato-land vil delta ). Vi så på TV for et par dager siden at tyngre militært materiell ankom Åndalsnes og ble losset fra fartøy. Dette er den største øvelsen på norsk jord siden 2. verdenskrig. Tidsrom : ultimo oktober / primo november. Norsk politi er også satt i beredskap for å forhindre spionasje.

Russer-øvelsen " Vostok 2018 "

I går kom det melding om den enorme militærøvelsen Russland skal starte 11.september 2018. Denne øvelsen vil overgå alt vi har sett av militærøvelser på russisk jord siden Sovjetunionen var intakt.
I dag kom det melding om at russerne leter etter et atomdrevet missil som styrtet i Barentshavet.
Denne raketten er helt ny og går med en enorm fart ( 10 x lydhastigheten ) og Vesten har ikke luftvern som kan skyte ned dette raske missilet - som har et komprimert atomstridshode som våpen.
Videre vet vi at russerne også har utviklet en gigant-torpedo som har atomkraft som både fremdriftsmiddel og komprimert atomladning som våpen -  og kan nå hele verden.

Til slutt : Hva er det Putin pønsker på ? Kan høstens NATO-øvelse bli mer realistisk enn vi liker å tenke på ? Jeg bare spør men vet ikke svaret.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar