lørdag 4. august 2018

Fjord-steam i Bergen

 Militære effekter fra 2 . verdenskrig - USA

 Kona ved en GMC - velkjent for meg og henne
Nabo Kåre viste frem traktoren sin - han er en " tusenkunstner " med maskiner og motorer.


Fjord-steam - nostalgi i Bergen denne helgen

Bergen havn var denne helgen helt full av gamle skip og skuter - alt som " flyte kan " hadde tatt veien hit.
Men jeg vil fokusere på den gamle GMC-lastebilen som er avbildet med min kone ved siden. Ja , hun har nå også vært ved min side i 53 år. Nok om det.
Etter krigen kom den såkalte Marshall-hjelpen fra USA. Omtrent alt vi hadde av militært utstyr samt kjøretøy og våpen kom fra dette landet - således også GMC-lastebilen . Vi kalte han bare Gems.
Etter eksamen ved Krigsskolen i 1964 ; ble jeg sendt til Sambandskompaniet i Brigaden i Nord-Norge i Heggelia , Bardufoss.
Nå vil jeg berette en historie om GMC-lastebilen :

Et Sambandskompani ved en brigade består om lag av 220 soldater. Vi hadde vært på en infanteriøvelse nord for Bardufoss og langt høyere opp enn Målselv-dalen. Det var vinter , og temperaturen var kring 25 minusgrader der vi øvde.
Så fikk jeg ansvar for transport av disse 220 soldatene tilbake til kasernen i Heggelia - strekningen var flere mil. Jeg hadde hele kolonnen med soldater på GMC bak meg ; og jeg hadde samband med kjøretøyene. Disse Gemsene var bensin-drevet. Da vi kom ned i Målselv-dalen , ble temperaturen brått - 41 grader ; og Gemsene stoppet den ene etter den andre. Bare en GMC-motor gikk og det var kun presenning på lasteplanet. Så vidt jeg husker tar en GMC 20 personer. Ja , her kunne 200 soldater fryse i hjel kring en mil fra kasernen i Heggelia.
Jeg gav da ordre til sjåføren av den funksjonelle GMC-en om å kjøre så fort han kunne frem og tilbake ; samtidig som de andre 200 soldater ble tatt ut av bilene og mosjonerte. Ja , det gikk bra også denne gangen - denne episoden ble jeg minnet på da denne Gemsen stod på Bryggen i Bergen i dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar