fredag 31. august 2018

Fiskebåten " Bugge " sjøsettes lørdag

 Torsdag var det vasking
Fredag var det bunnsmøring. Kraftblokken i baugen monteres når båten er på sjø. Det er alltid en stor fordel når man er to om å få utført arbeid. Kona og jeg trenger IKKE gå på treningsstudio. Vi har godt av å jobbe hardt : Vi to er snart 77 år og har vært gift i 53 år. Hun er også med om bord når vi driver garnfiske.


Vår Herre har velsignet meg med mye jordisk gods. Men slikt krever ofte mye arbeid. Om våren settes fiskebåten " Bugge " på land - og i morgen skal den på sjø igjen. Da fisker jeg krabbe i store havteiner som settes på 15-20 meters dybde. Videre har jeg mange garn av ulike slag : Makrellgarn , toggegarn , trollgarn , sildegarn , fjordgarn , kveitegarn , torskegarn mv.
Kraftblokken har egen motor og gjør arbeidet mye lettere når garnlenka skal opp. ( Honda ).

Jeg selger ikke fisk eller sild : Får jeg mye gir jeg til naboene. Sildegarna skal snart i sjø - da lager jeg spekesild til vinteren.
Så i morgen har jeg tre båter på sjø : " Pasadena " ( 33 fot ), " Bugge " ( 20 fot ) og " Knerten " ( 13 fot ). Og så har vi nå startet potet-opptaking med handemakt.....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar