torsdag 4. oktober 2018

Havets delikatesser

 " Knerten " var ny i fjor og har 6 HK påhengsmotor ; båten er en 13 fots Pioner som er svært stødig.
Den er ikke laget av glassfiber ; men et helt annet stoff som tåler mer medfart.


14 krabber uten store-klør :  Klørne er frosset ned til julehelgen

I går satte jeg ut tre krabbeteiner og et sildegarn. I dag har jeg saltet ned en stor bøtte med sild som skal bli spekesild om tre uker. Jeg fikk 14 krabber i de tre teinene -  som var god fangst. Sildegarnet står ute en natt til - da får jeg trolig nok til vinteren.
Ja , hva kan ungdommene i dag om selv-berging. Hvordan skal man salte sild ; hvor sterk skal laken være. Hvor lenge går det før silda er i speke - eller spikje som vi striler sier.
Jeg hadde også ute et fjordgarn for å få lyr : Men der var det 20 pigghå. Herdlefjorden er full av pigghå - sannsynlig grunnet to oppdrettsanlegg her.

Jeg har skrevet i lokalavisene her at Herdlefjorden bør omdøpes til Haifjorden eller Håfjorden. Disse pigghåene har store skarpe bein på ryggen som er fulle av gift. For noen år siden greidde en slik trollfisk å stikke meg i armen ovenfor håndleddet. Etter noen dager måtte jeg oppsøke fastlegen min da armen hovnet opp. Jeg fikk da utskrevet " motgift ".
Verken dyr eller fugler smaker denne fisken - bare engelskmenn. Før ble pigghå eksportert til England fra Måløy. Nå er denne fisken , som er full av amoniakk , FREDET her i Norge ( i lag med hoggormen ). Tja , hva blir det neste som blir fredet her - brun-sniglen ?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar