søndag 28. oktober 2018

Likkledet i Torino

Foto av ansiktet
Likkledet i Torino - som sies å ha avtrykk av Jesu legeme etter hans død på korset


Det må sies med en gang : Jeg er slett ingen ekspert på dette lik-kledet som ble funnet i Torino. I 1532 fikk kledet brannskader på begge sider.
Det har blitt undersøkt av eksperter mange ganger ; herunder radiokarbondatert for kring 30 år siden.
Men nå har de brukt datamaskin til å lage en tredimensjonal figur fra avtrykket i Likkledet. Det viser at det må ha ligget en død og korsfestet mann inne i dette kledet.
Hvorfor skriver så jeg om dette ? Jo, da jeg fikk se bildet av ansiktet til denne personen ; så var det noe som stemte med mine refleksjoner.

Når du ser et bilde eller maleri av Jesus Kristus ; så fremstår han som en meget pen ung mann med langt hår. Ja , ung var han og langt hår hadde han nok også - det viser også bildet fra Likkledet.
Men pen var han slett ikke :
Da vil jeg vise til profeten Jesaias bok , kap 53 : 11  - " Han hadde ingen skikkelse og ingen herlighet. Vi så ham , men han hadde ikke et utseende så vi kunne ha vår lyst i ham ".

Når du ser på dette bildet av avtrykket ; så viser det en mannsperson med en stor og krum nese som smalner til ut mot nesetippen og bøyer nedover.
Jeg har også , i mitt stille sinn , filosofert over hvorfor Jesus var mindre pen og attraktiv å se på : Mine enkle menneskelige tanker sier at da ble kvinnene rundt ham mindre interessert i noe intimt forhold til ham - noe han selv heller ikke ønsket. Han hadde andre oppgaver den tid han var her nede på denne jord !


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar