onsdag 2. januar 2019

Havseilas i full storm i nyttårshelgen

Det svære skipet " Bergensfjord " som går fra Bergen / Stavanger til Danmark


Lørdag den 29. desember gikk kona og jeg om bord i dette store skipet i Bergen. Cruiset gikk til København og været sørover var helt fint og rolig. Vi var ute på byen i denne store byen og spiste middag.
Jeg merket " på meg " allerede på formiddagen da vi gikk om bord i Bergen - at noe ikke var bra - jeg fikk en vemmelig følelse i kroppen.
På min mobil fulgte jeg med på værmeldingene for hjemreisen : Og disse viste bare stiv kuling - ingen problem for denne svære skuta.
Rett før avgang i København mandag ; kom kapteinen på høyttaler og fortalte at det var meldt full storm / orkan under hjemfarten , og at vi skulle settes i land i Kristiansand neste dag og busses hjem til Bergen.
På min mobil har jeg installert maritim navigasjon med AIS. Jeg fulgte således hvor vi seilte : Skipet gikk på sakte langs Sverige , passerte Gøteborg og fortsatte i leia mot Oslofjorden - for å søke ly mot uværet.
Dette var nyttårsaften og mannskapet hadde gjort store anstrengelser for at vi passasjerer skulle få en god middag med drikkevarer og det hele - altså en fin opplevelse. Under fest-middagen som startet klokken 1900 , var det fremdeles liten sjøgang og vi koste oss ved bordet sammen med flere ukjente damer fra Bergen. Jeg tok flere bilder fra denne middagen ; og sendte hjem til venner / kjente der jeg spøkefullt skrev : Ja , slik hadde de det på " Titanic " også...Flere hadde hørt orkan-varselet og trodde jeg mente alvor - og kom med trøstens ord til meg på mobilen.
Før klokka var 23 sa jeg til kona at jeg går på lugaren og til køys - og hun var enig. Jeg sovnet som en stein og ble vekket av kona i 2-3 tiden om natten fordi det gikk full alarm om bord. Alarmsignalet hadde jeg studert ved avreise - og konstaterte at det ikke var dette som hylte - og sovnet på nytt som en stein - ifølge kona. Dagen etter fikk vi vite at det var feil på vakuum-systemet til toalettene som hadde utløst denne skarpe ulingen.
De fleste ble sittende i salongen utover natten da uværet slo inn for fullt - og mange ble skadet ved fall i trapper - det var jo stort sett bare eldre folk om bord. Guiden fortalte dagen etter at hun hadde vært oppe til 0400 for å hjelpe folk som hadde skadet seg denne natten.
Klokken 1200 middag la båten til kai i Kristiansand og mange busser var rekvirert for å frakte oss hjem - og vi satt og humpet i nærmere ni timer før vi kom til Bergen.
Men ----jeg var uthvilt og hadde det bra på bussreisen - andre virket forferdelig slitne - de hadde sovet for lite.
Da uværet satte inn ; kom jeg til å tenke på apostelen Paulus som var gjennom et lignende uvær i Middelhavet - men langt mer dramatisk i seilbåten - enn hva vi fikk erfare i et moderne cruise-skip.
Her hjemme ble presenningen på den største båten min flerret av - ellers så ser det ut som bygningene våre har greidd seg bra i stormen. Dette har jeg selvsagt takket Vår Herre for !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar